Statut
ROZDZIAŁ 1
Nazwa i rodzaj przedszkola
- 1. 1. Przedszkole nosi nazwę: Przedszkole Prywatne „Playschool”
- Przedszkole jest przedszkolem niepublicznym, mieszczącym się w Łodzi, przy, ul. Rydzowej 7
- Osobą prowadzącą przedszkole jest Marek Kołaczkowski, zamieszkały w Łodzi, ul. Aleksandrowska 100 m. 74. Urodzony w Milanówku k/Warszawy 25 marca 1941 roku. NIP: 947-133-94-06
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad przedszkolem jest Łódzki Kurator Oświaty
- Przedszkole działa w szczególności w oparciu o przepisy ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie oraz statut
- Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu: Przedszkole Prywatne „Playschool”
- Przedszkole używa pieczęci podłużnej o brzmieniu:
„PLAYSCHOOL”
Przedszkole Prywatne
Marek Kołaczkowski
91 – 211 Łódź, ul. Rydzowa 7
tel. 655-91-43
NIP 947-133-94-06 REGON 470046736
- Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Prywatne Przedszkole „Playscchool” w Łodzi,
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Prywatnego Przedszkola „Playschool” w Łodzi,
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania przedszkola
- 2. 1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Celem działań przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Zadania przedszkola obejmują:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Przedszkole umożliwia dzieciom posługiwanie się językiem angielskim nie tylko podczas odrębnych zajęć z native speaker’em, ale podczas całego ich pobytu w przedszkolu. Daje jednocześnie poczucie jedności z innym krajami poprzez poznawanie tradycji i zwyczajów ludzi innych narodowości i kręgów kulturowych.
- Przedszkole udziela dzieciom oraz ich rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r., poz. 1591)
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi wspomagając ich rozwój w integracji z rówieśnikami odpowiednio do potrzeb tych dzieci zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017r., poz. 1578)
- Przedszkole uczy dzieci szacunku i tolerancji, empatii, akceptacji i postawy otwartości dla wszystkich bez względu na płeć, kolor skóry, wyznanie, zwyczaje czy pochodzenie.
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na zasadach określonych przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków i sposobów wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej (Dz. U. z 2017r., poz. 1627)
- Przedszkole przestrzega zasad bezpieczeństwa określonych przepisami wydanymi na podstawie ustawy o systemie oświaty z uwzględnieniem zasad promocji i ochrony zdrowia
ROZDZIAŁ 3
Sposób realizacji celów i zadań przedszkola
- 3. 1 Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka, zgodnych z ich wrodzonym potencjałem oraz do wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
- zatrudnienie wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, płynnie posługującej się językiem angielskim,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną: indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka,
- pełnienie wobec rodziny funkcji doradczej i wspierającej działania wychowawcze.
- Przedszkole uczy dzieci szacunku i tolerancji poprzez:
- zajęcia z psychologiem
- zapraszanie do przedszkola ludzi niepełnosprawnych, głuchoniemych, niewidomych i pokazywanie dzieciom, w jaki sposób można funkcjonować pomimo ułomności
- organizowanie imprez związanych ze zwyczajami innych narodowości: Halloween, Valentine’s Day, Teddy Bear’s Day
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej poprzez:
- realizację treści związanych z historią, geografią kraju i regionu,
- organizowanie imprez związanych z naszą kulturą, zwyczajami czy tradycją,
- organizowanie dla dzieci, których rodzice wyrazili zgodę, zajęć z religii w wymiarze jednego 30 – minutowego zajęcia tygodniowo, z dziećmi 6 i 7 – letnimi
- Przedszkole umożliwia dzieciom stały kontakt z językiem angielskim poprzez:
- zatrudnienie native speaker’a do prowadzenia zajęć z języka angielskiego z dziećmi
- zatrudnienie nauczycieli posługujących się językiem angielskim
- posługiwanie się językiem angielskim w trakcie każdej aktywności dzieci: zabawa, spacery, wypoczynek, spożywanie posiłków itp
ROZDZIAŁ 4
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
- 4. 1. Przedszkole sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zabawy, zajęcia dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z programem wychowania w przedszkolu i miesięcznym planem zajęć.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
- Nauczyciel każdorazowo kontroluje miejsca przebywania dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia.
- Nauczyciel opuszcza oddział dzieci po przyjściu drugiego nauczyciela, informując go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków.
- Nauczyciel może opuścić dzieci w chwili nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej. Wycieczki organizowane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Rodzice muszą wyrazić pisemną zgodę na udział ich dziecka we wszystkich wyjściach i wycieczkach.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10.
- Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi dotyczące zdrowia, z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy
- W przedszkolu zapewnia się bezpieczne i higieniczne warunki do zabawy, nauki, wypoczynku:
- sale posiadają właściwą powierzchnię użytkową, właściwe oświetlenie, wentylację i ogrzewanie
- sprzęty posiadają atesty i certyfikaty
- w przedszkolu znajdują się w pełni wyposażone apteczki oraz instrukcja udzielania pierwszej pomocy
- w każdym pomieszczeniu są informacje o wyjściach ewakuacyjnych
ROZDZIAŁ 5
Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola
- 5.1 W sprawowaniu opieki nad dzieckiem i jego bezpieczeństwem konieczne jest przestrzeganie przez rodziców zasad przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców, bądź inne osoby (pełnoletnie) upoważnione przez rodziców – na podstawie pisemnego oświadczenia rodzica.
- Pisemne upoważnienie powinno zawierać numer dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
- Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną przez rodzica w oświadczeniu, złożonym w przedszkolu, za okazaniem dowodu tożsamości.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę po wyjściu z sali przedszkolnej.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka rodzicowi lub osobie upoważnionej w wypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko będzie wzbudzał podejrzenie, że nie może on zapewnić dziecku bezpieczeństwa (jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających)
- Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzanie dziecka do przedszkola było zgłoszone wcześniej (osobiście lub telefonicznie).
- Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zobowiązany jest do odebrania dziecka niezwłocznie po informacji od nauczyciela.
ROZDZIAŁ 6
Współdziałanie z rodzicami
- 6. 1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania poprzez:
- zapoznawanie rodziców z potrzebami psychoruchowymi dzieci i sposobami ich zaspokajania,
- udzielanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat rozwoju i zachowania dziecka,
- włączanie rodziców do tworzenia warunków zapewniających właściwą realizację zadań wychowawczo-dydaktycznych,
- możliwość wyrażania i przekazywania opinii na temat przedszkola, np. w formie ankiet.
- W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w przedszkolu organizuje się następujące formy współdziałania:
- imprezy z udziałem rodziców- według harmonogramu imprez
- indywidualne spotkania i rozmowy rodziców z nauczycielem – raz w miesiącu konsultacje lub według potrzeb
- artykuły wspomagające działania wychowawcze rodziców oraz podnoszące kulturę pedagogiczną – umieszczone na gazetce przedszkolnej oraz na stronie internetowej
- zebrania ogólne z rodzicami - przynajmniej raz w semestrze
- częste zbieranie informacji dotyczących jakości pracy przedszkola – ankieta raz do roku
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
- wyrażania swoich opinii,
- współuczestniczenia w podnoszeniu jakości pracy przedszkola poprzez udział w ewaluacji wewnętrznej (ankiety),
- rzetelnej informacji o dziecku,
- pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dzieckiem,
- uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę pedagogiczną.
ROZDZIAŁ 7
Organy przedszkola oraz ich kompetencje
- 7. 1. Organami przedszkola są:
- właściciel – osoba prowadząca przedszkole
- dyrektor
- rada pedagogiczna
- 8. 1. Właściciel w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
- ustala regulamin pracy i strukturę organizacyjną,
- decyduje o działalności finansowej przedszkola, organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę przedszkola,
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z innymi przepisami,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- odpowiada za bezpieczne i higieniczne sale dla dzieci, wyposażone w atestowany sprzęt oraz zabawki
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,
- odpowiada za wykonywanie obowiązku związanego z systemem informacji oświatowej (SIO),
- zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu przedszkola,
- tworzy warunki i atmosferę prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
- dba o przestrzeganie praw dziecka oraz o podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
- 9. 1. Dyrektor w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny
- dba o rozwój zawodowy nauczycieli
- prowadzi zebrania rady pedagogicznej
- przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru
- wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli,
- odpowiada za całość dokumentacji przedszkola
- organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
- organizuje wczesne wspomaganie dziecka zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 10. 1. Szczegółowy przydział zadań, uprawnień oraz zakres odpowiedzialności, a także stanowisko Dyrektora powierza osoba prowadząca przedszkole - Właściciel
- 11. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola, w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady jest Dyrektor przedszkola, który
- zwołuje i prowadzi zebrania rady,
- przedstawia radzie wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
- odpowiada za dokumentowanie pracy rady.
- Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
- ustalenie regulaminu działalności rady,
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola,
- ustalenie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
- opiniowanie dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Działalność rady jest dokumentowana, a zebrania rady są protokołowane. Sposoby dokumentowania i protokołowania zebrań rady określa regulamin działalności rady pedagogicznej.
- Nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w zebraniu rady są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
ROZDZIAŁ 8
Organizacja i czas pracy przedszkola
- 12. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w wieku określonym ustawą, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Przedszkole Prywatne „Playschool” działa jako placówka 3 – oddziałowa
- grupa 1 (maluchy) – dzieci młodsze ( 3 latki)
- grupa 2 (średniaki) – dzieci starsze ( 4 i 5 latki)
- grupa 3 (starszaki) – dzieci najstarsze ( 6 i 7 latki)
- Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25, w całym przedszkolu 75
- Każdy oddział prowadzi dwóch nauczycieli, posiadających kwalifikacje pedagogiczne i posługujących się językiem angielskim
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, program autorski nauki języka angielskiego, roczny plan pracy, plany miesięczne opracowane przez nauczycieli oddziału.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, brać pod uwagę ich zainteresowania oraz aktualną dyspozycję
- 13. 1. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez właściciela i dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci
- Przedszkole oferuje zajęcia służące wszechstronnemu rozwojowi dzieci, odkrywaniu talentów i zainteresowań:
- zajęcia z języka angielskiego – odbywają się codziennie z native speaker:
- grupa 1 – 30 minut
- grupa 2 – 45 minut
- grupa 3 – 45 minut
- zajęcia z rytmiki, tańca, umuzykalnienia, gimnastyki – odbywają się raz w tygodniu:
- grupa 1 – 30 minut
- grupa 2 – 45 minut
- grupa 3 – 45 minut
- zajęcia z religii – odbywają się raz w tygodniu:
- grupa 3 – 30 minut
- Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauczania, wychowania i opieki
- placu zabaw
- pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni
- trzech posiłków:
- śniadanie – godz. 900
- obiad – godz. 1200
- podwieczorek – godz.1430
- Przedszkole nie odpowiada finansowo za rzeczy i odzież pozostawioną w szatni przedszkolnej.
- 14. 1. Przedszkole funkcjonuje przez 11 miesięcy w roku, z wyjątkiem sobót, dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerw ustalonych przez osobę prowadzącą zgodnie z ust. 3.
- Przedszkole czynne jest w godzinach od 700 do 1700. Na wniosek Rodziców godziny pracy przedszkola mogą ulec zmianie.
- Dodatkowe dni wolne od pracy oraz przerwę wakacyjną w pracy przedszkola ustala co roku osoba prowadząca - Właściciel
- Przedszkole współpracuje z innymi placówkami, szkołami i organizacjami społecznymi w celu wzbogacania wiedzy, wymiany doświadczeń, organizowania wspólnych form doskonalenia zawodowego.
- 15. 1. Przedszkole uzyskuje środki finansowe na swoją działalność z:
- comiesięcznych wpłat rodziców w postaci czesnego
- dotacji z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Łodzi
- darowizn od sponsorów
ROZDZIAŁ 9
Zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu
- 16. 1. Pobyt dziecka w przedszkolu regulowany jest zapisami umowy, zawartej z rodzicami, według wzoru przygotowanego przez osobę prowadzącą - właściciela
- Podstawowa opłata za przedszkole (tzw. czesne) obejmuje:
- realizację podstawy programowej
- codzienne zajęcia z języka angielskiego
- zajęcia z rytmiki, umuzykalnienia, tańca, gimnastyki
- zajęcia z logopedą i psychologiem
- comiesięczne spotkania z teatrem oraz Łódzkim Towarzystwem Muzycznym
- Przedszkole prowadzi wyżywienie w zakresie 3 posiłków dziennie.
- Wysokość opłat za posiłki ustala osoba prowadząca.
- W przypadku nieobecności dziecka odlicza się pełną należność za wyżywienie, za każdy dzień nieobecności
- Wyżywienie dla nauczycieli jest nieodpłatne.
- Opłata czesnego nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Opłatę tę uiszcza się z góry, nie później niż do 5 dnia danego miesiąca.
- Rodzice są zobowiązani do zgłaszania nieobecności dzieci w przedszkolu
ROZDZIAŁ 10
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola
- 17. 1. Dla zapewnienia ciągłej i skutecznej pracy wychowawczej i dydaktycznej przyjmuje się, aby ci sami nauczyciele opiekowali się oddziałem przez cały okres uczęszczania danej grupy dzieci do przedszkola.
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Do obowiązków nauczyciela w szczególności należy:
1) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci poprzez:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach i treściach realizowanych w pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej w oddziale, a wynikającej z programu wychowania przedszkolnego,
- rzetelne przekazywanie rodzicom informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- udział rodziców w sytuacjach edukacyjnych, imprezach organizowanych wspólnie z dziećmi,
2) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialności za jej jakość, a szczególnie:
- doskonalenie form i metod pracy z dziećmi, dążenie do osiągania jak najlepszych wyników,
- zaspokajanie indywidualnych potrzeb, zainteresowań i wymagań dzieci
- pobudzanie procesów rozwojowych dziecka do optymalnej aktywizacji poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
- tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka, jego zainteresowań i zdolności poprzez wnikliwą obserwacją, kontakty indywidualne,
- podejmowanie działań stymulujących, profilaktycznych i kompensacyjnych wobec wszystkich dzieci,
- dążenie do optymalnego przygotowania dziecka do szkoły,
3) wnikliwe prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
4) przeprowadzanie diagnozy przedszkolnej
5) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę lekarską i inną w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,
- ustalenie form pomocy w działaniach wobec dzieci
- włączania rodziców w realizację procesu wychowawczego.
6) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego
7) udział w pracach rady pedagogicznej
8) dbałość o czystość i estetykę pomieszczeń
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami
10) zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców
- 18. 1. Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów.
- Zadania specjalistów:
1) Do zadań psychologa w przedszkolu należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań, uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych uzdolnień, predyspozycji, zainteresowań dzieci
2) Do zadań logopedy w przedszkolu należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu językowego dzieci
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy i eliminowaniu jej zaburzeń
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej
- 19. 1. W przedszkolu zatrudnia się pracowników obsługi.
- Personel obsługi przyczynia się do właściwego funkcjonowania przedszkola poprzez codzienną sumienną pracę w trosce o dobro dziecka:
- wszyscy pracownicy przedszkola odpowiedzialni są za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
- wszyscy pracownicy wypełniają obowiązki według przydziału czynności,
- wszyscy pracownicy wypełniają dodatkowe czynności nie umieszczone w zakresie obowiązków, a wynikające z potrzeb placówki.
- Szczegółowe zakresy czynności tych pracowników ustala osoba prowadząca - Właściciel przedszkola.
1) Zakres czynności służbowych kucharki:
- udział w planowaniu posiłków dla dzieci i ich wykonywanie,
- przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp, ppoż,
- natychmiastowe zgłaszanie właścicielowi przedszkola wszystkich usterek i nieprawidłowości występujących w kuchni i stanowiących zagrożenie zdrowia oraz bezpieczeństwa,
- dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków,
- wydawanie posiłków o wyznaczonych godzinach,
- ścisłe przestrzeganie receptur przygotowywanych posiłków,
- racjonalne wykorzystanie pobieranych produktów,
- właściwe porcjowanie posiłków zgodnie z przewidzianymi normami i zgodne z podanym stanem dzieci i personelu do żywienia w danym dniu,
- zgodność kaloryczną przygotowywanych potraw z ich zaplanowaną wartością,
- dbałość o stan powierzonego sprzętu i narzędzi,
- przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych zgodnie z instrukcjami dobrej praktyki higienicznej,
2) zakres czynności służbowych pomocy kucharki:
- obróbka wstępna warzyw i owoców oraz wszelkich surowców do produkcji posiłków, tj. mycie, obieranie, czyszczenie,
- przynoszenie naczyń oraz posiłków do każdej grupy przedszkolnej,
- przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp, ppoż,
- natychmiastowe zgłaszanie właścicielowi przedszkola wszystkich usterek i nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa.,
- dbałość o stan wykorzystywanego sprzętu i narzędzi,
- mycie naczyń i sprzętu kuchennego,
- doraźne zastępowanie kucharza w przypadku jego nieobecności,
- 20. 1. W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postępowania kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
- systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
- odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola oraz przed i po powrocie do przedszkola,
- reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie o tym właścicielowi przedszkola,
- natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie się o podanie celu przybycia, udzielenie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie właściciela przedszkola lub dyrektora – osoby postronnej nie pozostawia się samej na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola,
- Zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela – w sytuacji koniecznej należy zapewnić odpowiednie zastępstwo.
ROZDZIAŁ 11
Prawa i obowiązki dzieci
- 21. 1. Pracownicy przedszkola przestrzegają założeń Konwencji o Prawach Dziecka
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku określonym ustawą, z zastrzeżeniem w ust. 2.
- Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego objętego odroczeniem.
- Przedszkole prowadzi zapisy w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, przy czym:
- zapisy przyjmuje właściciel
- zapisy dokonywane są w ciągu całego roku
- O przyjęciu do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń.
- Warunkiem przyjęcia dziecka do przedszkola jest:
- wpłata wpisowego
- podpisanie umowy z rodzicami
- wypełnienie przez rodzica „Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola”
- Warunki pobytu w przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.
- Dzieci mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej poprzez:
- przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dzieci, możliwościami placówki,
- organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, właściwie zorganizowany wypoczynek,
- uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z jego możliwościami percepcyjnymi,
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, poszanowania jego godności osobistej, tolerancji, akceptacji i zrozumienia indywidualnych potrzeb,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym poprzez:
- zaspokajanie własnych potrzeb rozwojowych,
- doskonalenie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań,
- wyrażanie własnych sądów i opinii,
- swobodną zabawę.
- Właściciel przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków, jeżeli:
- dziecko nie uczęszcza do przedszkola bez usprawiedliwienia rodziców ponad 3 miesiące,
- rodzice uchylają się bez usprawiedliwienia od obowiązku terminowego płacenia przez okres 3 miesięcy,
- rodzice zaniedbują higienę osobistą dziecka, stwarzając zagrożenie epidemiologiczne dla innych dzieci,
- dziecko swoim postępowaniem zagraża bezpieczeństwu swojemu lub innych.
- Rodzicom dziecka skreślonego przysługuje prawo uzasadnionego pisemnego odwołania się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego przedszkole. Organ prowadzący rozstrzyga odwołanie w terminie 14 dni i informuje pisemnie odwołujących o rozstrzygnięciu.
ROZDZIAŁ 12
Uwagi końcowe
- 22. 1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut nadaje i zmienia osoba prowadząca przedszkole.
- 23. 1. Niniejszy statut obowiązuje od dnia 1 grudnia 2017 roku, z wyjątkiem § 14. 1, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku.
- Ze wskazanym dniem traci moc dotychczasowy Statut Prywatnego Przedszkola „Playschool”